Zdrowe odżywianie – zmiana nawyków żywieniowych

Lekarze od wielu lat alarmują, że Polacy skracają swoje życie poprzez nieprawidłowe odżywianie. Nie wszyscy z nas zdają sobie sprawę z tego, że to, co jemy bardzo istotnie wpływa na nasze zdrowie. Polacy przede wszystkim jedzą zbyt tłuste potrawy. Spożywamy bardzo dużo mięsa i wędlin. Dodatkowo wręcz uwielbiamy potrawy smażone takie jak kotlety czy jajecznica. Polacy zbyt rzadko jedzą mięso z piekarnika czy duszone warzywa.

Istotną wadą polskiej kuchni jest jej monotonność. Mamy swoje ulubiony potrawy i niechętnie zmieniamy nawyki żywieniowe. Tymczasem jedzenie powinno być jak najbardziej urozmaicone, tak, aby organizm otrzymywał wiele różnych potrzebnych mu produktów. W polskiej kuchni za dużo jest także potraw opartych na węglowodanach. Lubimy jeść pierogi, kopytka czy kluski śląskie tymczasem takie potrawy nie są zdrowe i przyczyniają się do powstawania otyłości. Spożywamy zdecydowanie zbyt duże ilości soli, złych tłuszczów nasyconych oraz tłuszczów trans, które wręcz nie posiadają wartości energetycznych lecz powodują otyłość, nadciśnienie, wysoki cholesterol.

Nie od dziś wiadomo, że zdrowe odżywianie jest jednym z ważniejszych czynników pomagających nam w zachowaniu lepszej kondycji, atrakcyjniejszej sylwetki, dobrego samopoczucia. Jednak to pojęcie nie jest jednoznaczne i wiele osób ma problem z jego zdefiniowaniem. Warto, bowiem zdać sobie sprawę z tego, że zdrowa dieta nie jest żadną z tych powszechnie zalecanych, czy szeroko reklamowanych w różnych kampaniach telewizyjnych, albo sklepowych. Musi ona być indywidualnie dobrana do konkretnego organizmu tak, by zapewniała nam wszystkie niezbędne składniki odżywcze w odpowiednich ilościach dostosowanych do naszego stylu życia. Oznacza to, że każdy z nas powinien znaleźć własny sposób na zdrowe żywienie (często będzie to sposób żywienia zależny od grupy krwi, naszego temperamentu, wykonywanej pracy, czy intensywności sportów, jakie na co dzień uprawiamy).

Oczywiście, najlepiej jest skonsultować swoją dietę ze specjalistą. Dobry dietetyk pomoże nam szczegółowo ustalić, co i w jakich ilościach najlepiej wpłynie na nasze ciało przy określonym trybie życia, przy dolegliwościach, na jakie cierpimy oraz przy preferencjach żywieniowych. Każdy z nas potrzebuje witamin, ale nie możemy spożywać ich zbyt wiele, ponieważ grozi to hiperwitaminozą, która jest również szkodliwa, co awitaminoza: zatem i nadmiar i niedobór witamin będzie szkodliwy i nie warto z ich ilością przesadzać.

Jeszcze trudniej jest z ustabilizowaniem ilości białek i węglowodanów w naszym organizmie. Organizm bezwzględnie wymaga ich do prawidłowego funkcjonowania, lecz ich dzienna ilość musi być dobrana do energii, jaką zużywamy w ciągu dnia pracy i po niej, bo inaczej ich nadmiar będzie wpływał na odkładanie się tkanki tłuszczowej, czego z pewnością nie chcemy. Wbrew pozorom, zdrowe odżywianie się nie wyklucza spożycia tłuszczów, lecz należy wiedzieć, które z nich wybrać: są tłuszcze zdrowe i tłuszcze niezdrowe i musimy bazować głównie na tych, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Pamiętajmy, że część witamin rozpuszcza się tylko w tłuszczach i dopiero wtedy są wchłaniane przez organizm! Jedz zdrowo: ale tak, by to dla Twojego organizmu było najlepsze, a nie dla przysłowiowego ciała „koleżanki”, która poleciła Ci jakąś cud dietę.

Komentarze: 8

  1. Aneta Czerwiec 25, 2012 at 1:09 pm Reply

    Polecam dietę strukturalną Dr Bardadyna.Próbowałam wiele diet, ale rewelacyjna okazała się dieta strukturalna. Opracował ją ekspert w dziedzinie żywienia i odchudzania dr Bardadyn. Dieta zdrowa i polecam ją wszystkim, którzy stawiają na jakość.Chudniesz, a przy tym zdrowo się odżywiasz.Dieta z samych najwartościowszych produktów. Można kupić gotowe jadłospisy, zamówić catering, albo jechać na wczasy odchudzające.

  2. Ewa Czerwiec 30, 2012 at 3:53 pm Reply

    W zdrowym żywieniu bardzo ważne jest picie wody, ale nie tej butelkowanej jak wszyscy myślą. Warto poczytać co za sobą niesie picie wody w butelce http://www.bibowater.co.uk/bottled-water-infographic/ m.in szkodzimy naszej planecie bo plastik z jednej butelki rozkłada się nawet 400lat. dla naszej planety to jakis horror, musimy zmieniac spoleczenstwo i rozpowszechniac ze rownie dobra a czesto nawet lepsza jest woda z naszego kranu co jest prawda i jest udokumentowane przez wielu lekarzy

    • buch Wrzesień 4, 2012 at 7:25 pm Reply

      masz rację, jestem na ochronie środowiska i na zajęciach z ochrony wody dowiedziałam się, że po przejściu przez oczyszczalnię ścieków woda w naszych kranach jest czystrza nawet od wody mineralnej w butelce.

  3. Marek Wrzesień 4, 2012 at 3:10 pm Reply

    Chyba, że sortujemy odpady. Wtedy butelki są poddawane recyclingowi, natomiast za nakrętki (także recycling) można potrzebującej osobie sprawić wózek inwalidzki. Każdego może to spotkać, więc może warto o tym pomyśleć, a na pewno warto segregować plastiki, które się rozkładają wiekami. Co zostawimy naszym potomkom?

  4. Hania Październik 8, 2012 at 7:25 pm Reply

    Niestety, nie każdy pamięta o tym, że nasza planeta sama się nie obroni i to my musimy o nią zadbać. Ja staram sie segregować odpady, ale na przykład mój ojciec już tego nie robi i nie da się przekonać, muszę mu zawsze siaty wyrywac:) A tak powracając do tematu żywienia: co sądzicie o yerba mate? Słyszałam, że pomaga w odchudzaniu, czy tak jest naprawdę? I jak długo trzeba ją pić, żeby były jakies pierwsze pozywytne, zdrowotne efekty?:)

  5. Steps Listopad 30, 2012 at 4:17 pm Reply

    Z tym plastikiem i Ziemią, która sie nie obrini, to jakiś bullshit. Nie lubię tego zwrotu i reaguję na niego zawsze, kiedy sie pojawi. Zemia sie obroni, dla niej taki plastik to jest pikuś – najwyżej trochę sobie poleży. Spójrzmy prawdzie w oczy i mówmy, że to raczej my – ludzkość (no ewentualnie zwierzęta) – możemy sie nie obronić, bo to na nas, a nie na Ziemię, plastik może negatywnie wpłynąć.

  6. lily Styczeń 27, 2013 at 1:31 pm Reply

    woda jak woda – to od nas zależy jaką wodę wybieramy np. wodę źródlaną,która może nawet szkodzić zdrowiu czy np. wodę mineralną magnezowo-wapniową , która d ostarcxza nam wartości odżywcze.

  7. AgnieskaSherr Marzec 10, 2014 at 12:19 pm Reply

    Właśnie, świetny tekst, każdy indywidualnie powinien dopasować do siebie dietę. Moja koleżanka świetnie schudła na diecie Kwaśniewskiego, ale mnie po tym bolała wątroba straszliwie i się nie dało. Niby mięso daje siłę i warto je jeść, żeby schudnąć. Niestety, zgodnie z moją grupą krwi, mi nie wchodzi. Węglowodany za to trawią się dobrze, ale dobrze też się odkładają. Potem wszyscy mówili, żeby ograniczać tłuszcze. Efekt był taki, ze mam trzy razy szczuplejszy warkocz, a pupa pozostała taka, jaka była ;-). Teraz jem właściwie wszystko, ze szczególnym akcentem na to co mi służy. Do codziennej sałatki daję dwie łyżki oleju kokosowego, smażę na rzepakowo-lnianym golden drop i mimo, ze jem też tłuszcze, to stale chudnę, ale powoli i bez szkody dla organizmu. Także popieram zdrowy rozsadek przede wszystkim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Dieta 5:2

Na rynku pojawia się coraz więcej książek opisujących różnego rodzaju diety. Zresztą nic w tym dziwnego, gdyż obecnie wiele osób......

Zamknij