Zdrowe odżywianie

Bez efektu jo-jo

efekt jo-jo

efekt jo-joNawet jeśli udało Ci się wreszcie zrzucić zbędne kilogram, bardzo często one uparcie wracają i to z naddatkiem. By zeszczupleć raz na zawsze, nie warto katować się dietami-cud. Pomoże racjonalne odchudzanie.

Cierpliwie zmieniamy nawyki. Jeśli efekt jo-jo jest powracającym koszmarem, warto zastosować dietę opartą na indeksie glikemicznym. Jest to wskaźnik, który mówi, jak szybko są trawione poszczególne produkty. Niektóre z nich, np. kasze, warzywa, fasola czy razowe pieczywo, mają niski indeks glikemiczny trawi się je długo. W efekcie organizm bardzo powoli przerabia je na glukozę, czyli paliwo, które jest mu niezbędne do działania. Dzięki temu dłużej pozostaniesz syta.

Produkty o niskim IG to podstawa

Jedzenie o wysokim indeksie glikemicznym, np. słodkie owoce, białe pieczywo czy alkohol, organizm bardzo szybko przerabia na energię, co oznacza,że poziom glukozy we krwi w krótkim czasie szybuje w gorę. Wtedy do walki z nadmiarem cukru rusza insulina. Szybko ,,zjada” jego nadwyżkę, a my znowu czujemy wilczy głód. Dlatego bardzo łatwo można ulec pokusie zaspokojenia apetytu czymś, co aktualnie mamy pod ręką, np. ciasteczkami lub batonami.

Zobacz również  Jajko – źródło cennych składników odżywczych

Tabela zawsze pod ręką.

Stosowanie diety opartej na indeksie glikemicznym jest bardzo łatwe. Wystarczy listę produktów o wysokim IG, powiesić np. na lodówce. Gdy będziemy jeść, produkty o niskim IG, waga co prawda zacznie zmniejszać się po woli, ale skutecznie. Wtedy nie grozi nam efekt jo-jo.

Produkty o niskim IG

  • brokuły,czosnek, cebula
  • sałata, kapusta, pomidory
  • morele
  • orzechy ziemne
  • surowa marchewka
  • gorzka czekolada
  • marmolada bez cukru
  • makaron sojowy
  • zielona fasolka
  • figi
  • soki owocowe bez cukru
  • płatki zbożowe
  • fasola, soczewica
  • świeży groszek zielony
  • świeże owoce
  • makaron razowy
  • płatki zbożowe
  • ryż pełnoziarnisty brązowy

Produkty o wysokim IG

  • piwo
  • ziemniaki pieczone, frytki
  • bułka hamburgerowa
  • mączka ryżowa
  • chipsy
  • miód
  • marchewka gotowana
  • coca-cola
  • płatki kukurydziane
  • ryż krótko gotowany
  • bób gotowany
  • arbuz, dynia
  • ziemniaki gotowane
  • popcorn
  • herbatniki
  • rodzynki
  • chleb razowy
  • ziemniaki w mundurkach

Napisz komentarz