Czy warto jeść nabiał na śniadanie?

nabiałŚniadanie nie bez powodu uznawane jest za najważniejszy posiłek. Niestety wciąż wiele osób z niego rezygnuje, jeszcze inni sięgają po nie w biegu, nie zdając sobie sprawy, iż to właśnie śniadanie ma za zadanie dostarczyć naszemu organizmowi najcenniejszych składników odżywczych. Coraz częściej jesteśmy zachęcani, by na pierwszy posiłek zjeść nabiał. Czy rzeczywiście o poranku warto sięgnąć po mleko, biały ser lub po kefir?

Mleko jest produktem dostarczającym bardzo dużą ilość różnego rodzaju składników odżywczych, z tego więc względu często jest nazywane wyrobem „gęstym odżywczo”. Już jedna szklanka mleka jest źródłem lekkostrawnego białka, witaminy A, E oraz witamin
z grupy B. Mleko dostarcza także sporej ilości pierwiastków, zwłaszcza łatwo przyswajalnego wapnia. Jednak nabiał to oczywiście nie tylko mleko, o czym z całą pewnością wszyscy doskonale wiemy.

Smaczne przetwory mleczne

Nawet jeśli nie przepadasz za mlekiem, wcale nie musi to oznaczać, że nie możesz zjeść śniadania składającego się z nabiału. Wręcz przeciwnie, możesz sięgnąć po wiele innych przetworów mlecznych, takich jak na przykład biały ser, jogurt czy kefir. Najzdrowsze będą jogurty naturalne, ponieważ nie ma w nich sztucznych barwników i konserwantów. Kefir zawiera nieco mniej wapnia niż jogurt, ale jest także dość dobrym źródłem tego pierwiastka.

Szczególne właściwości odżywcze ma również serwatka oraz zsiadłe mleko. Biały jest także zaliczany jest do przetworów o sporej ilości białka. Białe sery są lekkostrawne, więc mogą po nie sięgać nawet osoby przebywające na diecie odchudzającej. Jeśli chcesz zjeść na śniadanie ser biały, koniecznie sięgnij po ser twarogowy półtłusty, które nie zawierają w swoim składzie dodatków. W sprzedaży możemy znaleźć również słodkie serki z owocami, miodem oraz z kawałkami czekolady. Takie produkty zazwyczaj zawierają jednak sporo cukru oraz różnych konserwantów.

Domowy twarożek na śniadanie

Zamiast słodkich serków homogenizowanych, samodzielnie możemy przygotować zdrowy oraz pełnowartościowy twarożek dla całej rodziny. W tym celu należy podgrzać zsiadłe mleko, a powstały skrzep oddzielić (można wykorzystać do tego celu na przykład sitko bądź gazę). Na sicie pozostanie nam twaróg, który możemy zmiksować z kubkiem jogurtu naturalnego.

Domowy twarożek jest źródłem białka i wielu cennych witamin. Możemy do niego dodać  szczypiorek, rzodkiewkę, domowe zioła, a nawet miód. Tak przygotowany twaróg będzie bardzo zdrowy i przede wszystkim wolny od sztucznych konserwantów.

A oto kilka dodatkowych mlecznych alternatyw, które także można zjeść na śniadanie:

  • mleko kozie – dostarcza sporej ilości potasu, fosforu oraz witamin;
  • mleko i ser sojowy – produkty te są cennym źródłem wapnia, lecytyny, fosforu, żelaza, magnezu oraz witamin z grupy B;
  • jajka – źródło pełnowartościowego białka oraz witamin: A, D, E oraz K. W żółtku obecna jest ponadto luteina, która zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej i poprawia wzrok. Lżej strawne są jajka ugotowane na miękko, można je również ścinać na parze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *