Dlaczego banany są zdrowe?

Banany to najpopularniejsze owoce na świecie. Są smaczną przekąską i zawierają ważny dla serca potas oraz dawkę energii, która wystarcza na długo. Banany są dobrym źródłem potasu i witaminy C, są ubogie w tłuszcz i sód, zawierają błonnik i magnez. Są źródłem węglowodanów i zawierają skrobię.

Banany dobre na: krążenie, trawienie i właściwe ciśnienie krwi

bananIstnieją dwie odmiany bananów- słodkie banany oraz plantany, czyli zielone banany pochodzące z regionu karaibskiego. Plantany mają więcej skrobi i mniej cukru niż słodkie banany. Oba rodzaje bananów zawierają dużo potasu,  witaminy C i błonnika. Mają więcej węglowodanów niż większość owoców i znajdują się w nich fruktooligosacharydy , które wpływają korzystnie na pracę jelit. Banany zawierają też pewną ilość magnezu, miedzi i cynku oraz witaminy E, a przy tym prawie żadnego tłuszczu i sodu (soli).

Na czym polega korzystny wpływ bananów na zdrowie?

Banan dostarcza około 400 mg potasu i tylko 1 mg sodu. Potas ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania serca oraz układu nerwowego, regulacji równowagi płynów w organizmie i skurczów mięśni. Badania wskazują, że dieta bogata w potas może pomóc zmniejszyć ryzyko nadciśnienia, choroby wieńcowej i udaru mózgu.

Czy banany mogą dobrze wpływać na prace jelit?

Banany wydają się niwelować dolegliwości u osób cierpiących z powodu choroby wrzodowej żołądka. Badania wskazują, że substancje zawarte w bananach pomagają zmniejszać szkody w żołądku spowodowane działaniem kwasów, objawiające się niestrawnością, zgagą oraz wrzodami. Banany zawierają skrobię, która jest oporna na trawienie. Prebiotyki to łańcuchy cząsteczek cukru, które trafiają niestrawione do jelita grubego, gdzie stanowią dobrą pożywkę dla flory jelitowej.

Dlaczego banany są zalecane sportowcom?

Węglowodany to paliwo dostarczające energii, szczególnie podczas dynamicznych ćwiczeń. Zwykle są one przechowywane w organizmie jako glikogen w mięśniach i wątrobie. Po treningu czy zawodach zapasy glikogenu się kurczą. Intensywny wysiłek powoduje również ubytek potasu, który musi być uzupełniony, by mięśnie i nerwy mogły sprawnie funkcjonować. Banany zjedzone 30 minut przed wysiłkiem dostarczają energii przydatnej w rekreacyjnym uprawianiu sportu, a spożycie do 30 minut po wysiłku pomagają odnowić rezerwy potasu i węglowodanów.

Pomysł na banany

Banany można spożywać na surowo, pieczone bądź prażone. Mrożone kawałki bananów przydają się do koktajli.

Banany – ważne informacje

Zalety:

– wpływają profilaktycznie na nadciśnienie tętnicze

– mogą zmniejszyć ryzyko udaru mózgu

– pomagają zapobiegać niestrawności i zgadze

– korzystnie wpływają na florę jelitową

– zwiększają wydajność organizmu w podczas wysiłków sportowych

Na co zwracać uwagę:

– pamiętaj aby kupować słodkie banany, które są trochę zielone, ponieważ te owoce szybko dojrzewają w temperaturze pokojowej

– Unikaj bananów, które wyglądają matowo i szaro, ponieważ znaczy to, że były trzymane w lodówce i już nie dojrzeją.

Przechowywanie:

– Nigdy nie trzymaj niedojrzałych bananów w lodówce, gdyż chłód zapobiega prawidłowemu dojrzewaniu

– Dojrzałe banany można trzymać w lodówce do 2 tygodni nawet jeśli ich skórka zrobi się czarna

Składniki odżywcze w bananach

Energia 74-86 kcal

Węglowodany 8-10%

Błonnik 6%

Witamina B6 15%

Witamina C 18%

Witamina E 2,7%

Potas 11%

Magnez 11%

Cynk 1,3%

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *