Jajko – źródło cennych składników odżywczych

jajkaWszyscy doskonale wiemy, że bez jajka nie ma życia, bez względu na to, co było pierwsze – jajko czy kura. Jak się okazuje, pod względem odżywczym jajko nie ma sobie równych. I chociaż wśród dietetyków jajka nie cieszą się najlepszą opinią, to jednak warto je wprowadzić do swojej diety. Można się nimi zajadać nie tylko w okresie świąt wielkanocnych. Wszystko oczywiście z umiarem.

Jajka są przede wszystkim źródłem białka, które zawiera cenne aminokwasy egzogenne. Aminokwasów tych ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wyprodukować. Dlatego bardzo ważne jest dostarczanie tych związków wraz z pożywieniem. Jakie właściwości odżywcze kryją jeszcze w sobie jajka?

Wartość odżywcza jajek

Jajko to oczywiście nie tylko wyżej wspomniane aminokwasy. W składzie jajek można również odnaleźć wiele witamin, między innymi witaminę A, D, E, K oraz witaminy z grupy B. Pod skorupą, a więc w białku, dodatkowo znajduje się jeszcze witamina C. Żółtko z kolei jest źródłem beta – karotenu oraz luteiny, która ma bardzo ważne znaczenie dla ludzkiego wzroku (substancja ta zmniejsza ryzyko wystąpienia jaskry, a także zwyrodnienia plamki żółtej).

Jajko jest także źródłem wielu cennych składników mineralnych, takich jak: potas, magnez, sód, miedź, fosfor, cynk oraz wapń. Większą ilością substancji odżywczych może się poszczycić żółtko. Poza wymienionymi składnikami, w jajku znajdziemy również niezbędne dla naszego organizmu kwasy tłuszczowe, między innymi kwas omega – 6 oraz omega – 3.

A co z cholesterolem?

Jeszcze do niedawna jajka nie cieszyły się zbyt dobrą opinią, a to przede wszystkim dlatego, iż sądzono, że żółtko zawiera w swoim składzie spore ilości niezdrowego cholesterolu. A jak powszechnie wiadomo, to właśnie cholesterol przyczynia się do rozwoju wielu groźnych schorzeń układu krążenia, w tym miażdżycy.

Na szczęście dzisiaj jajka na nowo powróciły do łask. Szczegółowe badania wykazały, iż wcale nie mają tak wiele cholesterolu, jak sądzono, a co więcej, w żółtku obecna jest dodatkowo lecytyna, która ma właściwości rozbijania cholesterolu na niewielkie cząsteczki. Dzięki temu cholesterol nie przyczepia się do ścian naczyń krwionośnych.

W jakich ilościach można je jeść?

Jajka będą bardzo zdrowym składnikiem naszej diety, pod warunkiem oczywiście, iż nie będziemy przesadzać z ich nadmiarem. Tygodniowy limit dla osoby zdrowej powinien wynosić około czterech – pięciu jajek. Oczywiście należy wliczyć te, które zostały użyte do przyrządzanych potraw, na przykład do ciast czy do makaronu. Szczególną ostrożność natomiast powinny zachować osoby cierpiące na cukrzycę bądź te, które mają podwyższony poziom cholesterolu. W ich przypadku zaleca się spożywanie jednego – dwóch jajek tygodniowo.

Niekiedy ograniczenia dotyczą tylko żółtka. Zakazane jest jego przyjmowanie również
w schorzeniach mających powiązanie z wątrobą. Białko natomiast w większości przypadków można jeść praktycznie bez ograniczeń. Jajka najlepiej jadać gotowane na miękko lub smażone, w postaci rzadkiej jajecznicy. Długa obróbka sprawia, iż tracą swoje właściwości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *