Jak przygotowywać zdrowe potrawy grillowane?

grillGrillowanie jest dość znanym sposobem na przyrządzanie potraw. Najczęściej grillujemy tłustą karkówkę oraz kiełbasę. Czy można grillować jednak w ten sposób, by danie z grilla stało się naprawdę zdrowym i pełnowartościowym posiłkiem?

Grillowanie pozwala na przygotowywanie wielu potraw. Ich lista wciąż przybywa, ale jak się okazuje, obok ociekających tłuszczem mięs, grillować można również warzywa i owoce.

Czym w ogóle jest grillowanie?

Grillowanie jest niczym innym jak pieczeniem na specjalnym ruszcie, zbudowanym z drutu. Dzięki temu podczas grillowania porcji mięsa wydziela się zbędny tłuszcz. Ten sposób przygotowywania dań pozwala na zmniejszenie zawartości tłuszczu nawet o około dwadzieścia procent. Zanim jednak przystąpimy do grillowania, z całą pewnością musimy wybrać odpowiedni ruszt.

Dobry grill będzie posiadał ruszt wykonany ze stali nierdzewnej. Jest to dość istotne, gdyż wówczas posiłki się nie przypalają. To, w jaki sposób będzie pachnieć nasza potrawa, zależy również od tego, jakie składniki będziemy dodawać do ognia. Na pewno warto wystrzegać się sztucznych rozpałek, które zawierają w swoim składzie wiele szkodliwych dla naszego organizmu. Do ognia możemy za to dorzucać namoczone kawałki drewna, szyszki, a także gałązki jałowca. Nie należy zapominać także o marynatach, które nadają potrawom specyficzny aromat i smak. Dość popularne jest polewanie mięs piwem, w ten sposób można oddziaływać na zapach potrawy.

Moc marynaty

Smak dań przygotowywanych na grillu jest po części uzależniony od rodzaju marynaty. Mięso zamoczone w marynacie delikatnie mięknie, natomiast ryby i warzywa nabierają zupełnie nowego aromatu. Dzięki marynowaniu produkty szybciej się pieką, ale zachowują oczywiście swoją soczystość. Skład marynaty może zależeć między innymi od rodzaju mięsa, ale też od naszych indywidualnych upodobań.

Najczęściej marynaty przygotowuje się na bazie wina czerwonego, sosu sojowego oraz przypraw. Do klasycznych marynat dodaje się ponadto sól, pieprz, suszony czosnek, bazylię, tymianek, jałowiec, majeranek. Marynatę zaleca się przygotować na dzień przed pieczeniem. Mięso należy nią posmarować i następnie włożyć do lodówki (w porcjach lub w całości). Jeśli chcemy jeszcze bardziej wzmocnić smak i aromat mięsa, wówczas możemy go obłożyć plastrami cebuli. Mięso w ten sposób nabierze wyjątkowego smaku, jednak nie przesadzajmy zarówno z ilością marynaty, jak i cebuli.

Co grillować?

Na grillu można przygotowywać wiele rodzajów potraw. Można grillować każdy rodzaj mięsa, warzywa (bakłażany, ziemniaki, kukurydzę, cebulę), owoce morza oraz owoce (jabłka, śliwki, banany, gruszki). Serwowane dania mogą zależeć oczywiście również od naszych indywidualnych umiejętności kulinarnych.

Prawidłowo upieczone dania na ruszcie są znacznie zdrowsze niż posiłki smażone na patelni. Osobom, które jednak nie przepadają za tym sposobem przyrządzania dań, można polecić pieczenie w folii aluminiowej. Żywność wystarczy doprawić przyprawami i szczelnie zamknąć w folii. W ten sposób wewnątrz samoistnie wytworzy się sos.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *