Proste sposoby na zdrowe przygotowywanie posiłków

zdrowe odżywianieZapewne każda gospodyni domowa chce, by przygotowywane przez nią posiłki były bogate w najcenniejsze witaminy oraz minerały. By dania nie stawały się prawdziwymi bombami kalorycznymi i cholesterolowymi, warto zastosować się do kilku prostych wskazówek. Dzięki nim od dzisiaj w naszej kuchni będą pojawiać się tylko
i wyłącznie pełnowartościowe i lekkostrawne dania.

Do najczęstszych błędów popełnianych podczas przyrządzania dań należy zaliczyć nadużywanie soli, cukru oraz tłuszczu. Jednak jak się okazuje, bardzo duże znaczenie ma także sam sposób gotowania. Każdy z nich ma swoje wady i zalety, warto o tym pamiętać.

Na patelni czy na grillu?

Najczęstszym sposobem przygotowywania dań jest ich smażenie. Dania wówczas smakują nam najbardziej, gdyż tłuszcz ma to do siebie, iż wzmacnia smak potraw. Tą metodą przyrządzania posiłków zaleca się jednak stosować jak najrzadziej. Znaczna ilość tłuszczu zazwyczaj jest wchłaniana przez potrawę, w skutek czego staje się ona nie tylko wysokokaloryczna, ale również ciężkostrawna. Starajmy się unikać ponadto panierek, gdyż to właśnie one chłoną tłuszcz jak gąbka.

Coraz częściej można usłyszeć o grillowanych potrawach. To sposób pieczenia na ruszcie, podczas którego wytapia się z mięsa tłuszcz. Dania przyrządzane tą metodą są znacznie zdrowsze dla serca oraz naczyń krwionośnych. Trzeba jednak wiedzieć, iż w trakcie przygotowywania dań grillowanych wydzielają się związki rakotwórcze. Dlatego warto używać tacek aluminiowych oraz folii, w które będziemy zawijać mięso lub rybę. Wystrzegajmy się również sztucznych podpałek.

Gotowanie na parze

Gotowanie na parze aktualnie uchodzi za jeden z najzdrowszych sposobów przyrządzania posiłków. W ten sposób można przygotowywać przede wszystkim warzywa, mając pewność, iż pozostanie w nich spora ilość najcenniejszych składników odżywczych. Gotowanie na parze jest także korzystną metodą przyrządzania dań mięsnych, dzięki czemu mogą być one znacznie zdrowsze od dań smażonych czy pieczonych.

Gotowanie na parze niestety ma to do siebie, że warzywa gotują się znacznie szybciej niż
w wodzie, dlatego łatwo można je rozgotować. Są wówczas mniej wartościowe. Podczas gotowania na parze starajmy się więc zachować czujność. Nie dodawajmy do gotowania soli oraz tłuszczu. Można zamiast nich dodać ulubioną mieszankę swoich ziół, a w przypadku ryb oraz mięs – kostkę rosołową.

Jakie tłuszcze wybierać?

Bez względu na to, w jaki sposób zamierzasz przyrządzić posiłek, musisz wiedzieć, jakie wybrać tłuszcze. Oczywiście zewsząd można usłyszeć o szkodliwym wpływie tak zwanych tłuszczy trans, których należy się wystrzegać. Trzeba nauczyć się wybierać te, które będą dla naszego organizmu najzdrowsze.

W tłuszczach zwierzęcych występują nasycone kwasy tłuszczowe, powodujące podwyższenie poziomu cholesterolu, a co za tym idzie, przyczyniają się do ryzyka wystąpienia miażdżycy. Znacznie zdrowsze są tłuszcze roślinne, w których znajdziemy cenne dla zdrowia kwasy omega – 6 oraz omega – 3. Te z kolei chronią układ krążenia, a także wspomagają funkcjonowanie układu immunologicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *