Rzeżucha – zdrowy dodatek do potraw

rzeżuchaRzeżucha wielu osobom kojarzy się przede wszystkim z dekoracją wielkanocnego stołu. Tymczasem niekoniecznie możemy ją hodować tylko w okresie świąt Wielkanocnych. Do jej hodowania wcale nie trzeba sporo, a dzięki temu w swojej kuchni będziemy posiadać zdrowy dodatek do wielu potraw, zarówno do kanapek, jak i do zup.

Rzeżucha dostarcza wielu cennych składników odżywczych, witamin oraz minerałów, a także świetnie wzbogaca smak wielu przyrządzanych dań. Można ją jeść przez cały rok, zwłaszcza, że rzeżucha może być hodowana nawet na okiennym parapecie. Potrzebne są tylko nasiona, lignina oraz talerz.

Zalety spożywania rzeżuchy

Rzeżucha ma dość specyficzny zapach oraz smak. Ta niepozorna roślinka pod względem składników odżywczych przewyższa wiele dobrze znanych nam warzyw oraz owoców. Rzeżucha może być nie tylko dodatkiem do dań, ale również wzbogaceniem wielu diet, zwłaszcza tych oczyszczających. Rzeżucha doskonale regeneruje organizm po przebytej zimie, wspomaga funkcjonowanie układu immunologicznego, a także przywraca cerze utracony blask.

Rzeżucha jest cennym źródłem witaminy C, B, E, A, K, a także łatwo przyswajalnego przez ludzki organizm żelaza oraz wapnia. Regularne spożywanie rzeżuchy dostarcza również organizmowi fosforu, magnezu, cynku, selenu oraz błonnika. Udowodniono również, że rzeżucha w swoim składzie zawiera tak zwane antyoksydanty, dzięki czemu chroni organizm przed chorobami nowotworowymi. Antyoksydanty skutecznie odpierają również ataki wolnych rodników, dzięki czemu skóra pozostaje na dłużej gładka, jędrna oraz bez zmarszczek.

Co jeszcze kryje w sobie rzeżucha?

Rzeżucha ma doskonałe działanie orzeźwiające. Stymuluje procesy związane z przemianą materii, a także okazuje się być pomocna w leczeniu schorzeń reumatycznych. Spożywanie rzeżuchy poprawia również pracę nerek. Rzeżucha zapobiega przeziębieniom, szczególnie warto wprowadzić ją więc do diety w okresie jesienno – zimowym.

Osoby, które systematycznie sięgają po rzeżuchę nie tylko jednak rzadziej chorują. Osoby takie mogą się również poszczycić odświeżoną, ładną cerą. Rzeżucha ma ponadto bardzo korzystny wpływ na stan paznokci oraz włosów. Argumentem przemawiającym za jej spożywaniem powinna być jej niska kaloryczność. Ze względu jednak na moczopędne działanie rzeżuchy, nie zaleca się jej jadać w ilości większej niż trzy łyżki stołowe dziennie.

Do kanapek i do zup

Rzeżucha ma lekko pikantny smak, z tego powodu może stanowić doskonały dodatek do zup, kanapek oraz wielu innych dań. Jeśli chcesz wprowadzić rzeżuchę do swojego menu, na początku staraj się dodawać ją do dań w stosunkowo niewielkich ilościach. W ten sposób przygotujesz organizm do przyjmowania rzeżuchy. Gdy się już rozsmakujesz, wówczas dawkę możesz zwiększyć, aczkolwiek pamiętaj, by ze spożywaniem rzeżuchy nie przesadzać.

Do jedzenia najlepiej nadają się kiełki oraz liście. Rzeżuchę możesz siekać, dodając ją na przykład do twarożku lub do różnych past kanapkowych. Można nią również posypać właściwie każdą zupę, każdy sos, a także dodawać do jajecznicy i omletu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *