Soja – odchudza i chroni przed chorobami

sojaWielu osobom soja kojarzy się z daniami wegetariańskimi. Tymczasem po soję może sięgnąć właściwie każdy. Roślina ta jest wyjątkowo atrakcyjna pod względem odżywczym. W jej składzie możemy znaleźć nie tylko cenne białko, ale  także spore ilości węglowodanów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Soja dostarcza również witamin – A, PP oraz tych z grupy B. Znajdziemy w niej także spore ilości cennych składników mineralnych, takich jak potas, żelazo, wapń, fosfor oraz magnez. Soja jako warzywo wydaje się więc nie mieć sobie równych. I chociaż szczególnie upodobali ją sobie przede wszystkim wegetarianie, to powinna się pojawić w jadłospisie każdego z nas.

Odchudzające właściwości soi

Chociaż soja jest uznawana za warzywo dość wysokokaloryczne (w stu gramach znajduje się około trzysta osiemdziesiąt pięć kalorii), to jednak może się ona poszczycić właściwościami odchudzającymi. Wszystko to za sprawą substancji, które znajdziemy w jej składzie. Należą do nich między innymi inhibitory proteolizy, a także dobrze rozpuszczalny błonnik.

To właśnie te związki ograniczają wchłanianie przez nasz organizm najbardziej tuczących substancji, zawartych w spożywanych przez nas pokarmach. Pamiętajmy jednak, że nie
w każdym przypadku soja będzie sojusznikiem w gubieniu zbędnych kilogramów. Zależy to przede wszystkim od sposobu, w jaki przyrządzimy to warzywo. Jeśli więc chcemy, by soja wspomogła nasze odchudzanie, to koniecznie unikajmy przygotowywania potraw sojowych zaprawianych mąką lub z dodatkiem tłuszczu (na przykład kotlety sojowe smażone na oleju).

Cenne izoflawony

Soja, poza tym, iż może stać się sojusznikiem w odchudzaniu, to w swoim składzie zawiera również cenne izoflawony. Są to substancje, których działanie przez naukowców porównywane jest do witamin. Izoflawony nie są jednak witaminami, niezbędnymi do przeżycia. Powinny być one dostarczane zwłaszcza wówczas, kiedy chcemy żyć długo
i zdrowo.

Izoflawony działają w bardzo inteligentny sposób, mianowicie mają zdolność przystosowywania się do aktualnego stanu, w jakim znajduje się nasz organizm. Jeśli właśnie zmagamy się z nadwyżką niektórych hormonów, izoflawony zahamują ich aktywność. Natomiast w przypadku niedoborów, uaktywnią się. Izoflawony są mikroskładnikami pokarmowymi, które dodatkowo wykorzystywane są w profilaktyce chorób nowotworowych.

Najpopularniejsze produkty sojowe

Za najpowszechniejsze produkty wytwarzane z soi należy uznać przede wszystkim kotlety, mleko, tofu oraz makaron. Mleko otrzymywane jest poprzez moczenie i rozdrabianie nasion soi w wodzie. Jest ono cennym źródłem białka, a także witamin z grupy B. Z mleka sojowego wytwarza się również popularny serek tofu.

Ser tofu ma łagodny smak i można go dodawać do wielu różnych potraw. Zetknąć się można z kilkoma gatunkami tego serka. Najbardziej rozpowszechnione są jednak te, które nadają się do duszenia oraz gotowania. Spośród wielu produktów wytwarzanych z soi, to właśnie ser tofu należy uznać za wyrób najbardziej naturalny. Zawiera on w sobie sporo łatwo przyswajalnego białka, może być jedzony więc zwłaszcza przez te osoby, które wystrzegają się mięsa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *