Dlaczego warto ograniczać tłuszcze trans?

tłuszcze transTłuszcze trans znaleźć można w bardzo wielu produktach. Bardzo często spożywamy je, będąc zupełnie tego nieświadomym. Tymczasem okazuje się, że związki te są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia. Czym tak naprawdę są tłuszcze trans
i dlaczego musimy je ograniczać?

Z całą pewnością większość z nas doskonale wie, że oleje roślinne są źródłem wielu cennych substancji. Rzeczywiście jest to prawdą, ale tylko wówczas, gdy nie zostaną poddane obróbce termicznej, która wywołuje ich utwardzenie. Wtedy zmieniają się ich właściwości. W wyniku procesu utwardzania, czyli dodania wodorów do olejów roślinnych, powstają tak zwane tłuszcze trans.

Tłuszcze trans a wyroby cukiernicze

Jak się okazuje, największą ilość niezdrowych tłuszczy trans można odnaleźć przede wszystkim w wyrobach cukierniczych, po których tak chętnie sięgamy nawet codziennie. Chociaż większości osób tłuszcze trans kojarzą się z konkretnym składnikiem (na przykład ze smalcem czy margaryną), to jednak mogą się one pojawiać w wielu produktach w zupełnie innej postaci. Tłuszcze trans można więc znaleźć zarówno w słodyczach, jak i w popularnych krakersach, herbatnikach, chipsów, a nawet zupek w proszku.

Wszystkie wyżej wymienione produkty są bardzo smaczne i chrupiące. Specyficzna „chrupkość” nadawana jest jednak ciastkom czy chipsom poprzez smażenie w szkodliwych dla naszego zdrowia tłuszczach. Dlatego jeśli chcemy przez długi czas cieszyć się zdrowiem, to o wiele lepiej po takie wyroby sięgać jedynie od czasu do czasu.

Przyczyna tycia?

Według badań przeprowadzonych przez naukowców, to właśnie tłuszcze trans powodują, że tyjemy i obrastamy w niechcianą tkankę tłuszczową. Związki te systematycznie dostarczane do organizmu mogą powodować tak zwaną „brzuszną otyłość”. W tym wypadku nic nie pomoże ograniczanie ilości pożywienia, w której występują tłuszcze trans.

Dużo lepszym rozwiązaniem będzie samodzielnie wypiekanie ciastek i ciast, używając do tego oczywiście odpowiednich składników. Ciasteczka można piec na przykład na maśle. Do smażenia natomiast polecane są nieutwardzane oleje roślinne. Pamiętaj również o tym, by
w żadnym wypadku na tłuszczu nie smażyć ponownie. Podczas przygotowywania potraw można również omijać smażenie, przyrządzając posiłki na przykład poprzez duszenie bądź gotowanie na parze.

Szkodzą sercu

Tłuszcze trans przyczyniają się do podwyższania poziomu tak zwanego złego cholesterolu oraz trój glicerydów we krwi, przez co mają bardzo szkodliwy wpływ zarówno na serce, jak i na cały układ krążenia. Udowodniono ponadto, iż regularne spożywanie tłuszczów trans może przyczyniać się do wzrostu poziomu glukozy we krwi i wystąpienia cukrzycy. Tłuszcze trans mogą także podwyższać ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów, między innymi raka jelita grubego.

Oczywiście nie sposób od razu ominąć wszystkich tłuszczy trans, zwłaszcza, że są one składnikami tak wielu produktów spożywczych. Starajmy się je jednak eliminować z diety, wybierając produkty, które są przetworzone w jak najmniejszym stopniu.

1 komentarz

  1. Anatolka Marzec 18, 2013 at 10:27 am Reply

    To świństwo jest chyba wszędzie! Koszmar…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *