Walory zdrowotne ziemniaków

Niedocenione przez wiele osób ziemniaki są bardzo zdrowe- jedząc je, dostarczamy organizmowi niemal wszystkich cennych mikro- i makroelementów. Ziemniaki nie zawierają tłuszczu i maja mało kalorii, są dobrym źródłem potasu i witaminy B6. Ziemniaki to warzywa bogate w błonnik i maja dużo zawartość przeciwutleniaczy.ziemniaki

Ziemniaki zawierają dużo potasu, który jest pierwiastkiem niezbędnym do pracy wszystkich komórek naszego organizmu. Jeden mały ziemniak zawiera aż 410 mg potasu. Warzywa te są także bogatym źródłem witaminy C, która wzmacnia odporność i warunkuje prawidłowe gojenie się ran. Oznaczają się także wysoką zawartością glutationu- przeciwutleniacza, który wspomaga wszelkie procesy naprawcze i oczyszczające w naszym organizmie. Ziemniaki z czerwoną i fioletowa skórką zawierają dużo karotenoidów i antocyjanów, które mogą poprawić odporność organizmu.

Dlaczego ziemniaki są zdrowe?

Średniej wielkości ziemniak zawiera prawie 50% naszego dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Witamina ta jest silnym przeciwutleniaczem, pomaga chronić komórki organizmu przed wolnymi rodnikami- substancjami, których nadmiar nasila uszkodzenia komórek. Wolne rodniki przyczyniają się do powstania miażdżycy i chorób nowotworowych. Ziemniaki są także dobrym źródłem potasu i witaminy B6. Składniki odżywcze zawiera zarówno skórka , jak i miąższ, warto więc zjadać ziemniaki w całości.

Czy ziemniaki są dobrym źródłem przeciwutleniaczy?

Działanie przeciwutleniające w ziemniakach mają karotenoidy,flawonoidy, kwas kofeinowy i witamina C, a także kukoaminy, które mogą obniżać ciśnienie krwi.

Ile należy ich jeść?

Choć ziemniaki są warzywami często zalicza się je do grupy węglowodanów. Produkty z tej grupy powinny stanowić podstawę większości posiłków. Z zasady ziemniaki lub inne węglowodany powinny składać się na jedną trzecią posiłku.

Czy ziemniaki mogą zaszkodzić?

Należy usuwać zielone i kiełkujące części ziemniaków, ponieważ zawierają one toksyczne glikoalkaloidy, które roślina wytwarza jako naturalny środek ochrony. Na szczęście, poważne zatrucia ziemniakami zdarzają się wyjątkowo rzadko. Sporadycznie dochodzi też do nietolerancji pokarmowych lub alergii na ziemniaki.

Różne rodzaje ziemniaków

Ziemniaki dzielą się na dwa rodzaje – przeznaczone do pieczenia i gotowania. Te do pieczenia są mączne, zwykle podłużnego kształtu, z szorstką skórką. Polskie mączyste odmiany to: beryl, mila, arkadia, irga. Ziemniaki do gotowania są twarde i nie rozpadają się, więc świetnie nadają się na sałatki, a także do zup, zapiekanek i grillowania. popularne polskie odmiany to: lotos, ruta, malwa, kolia, sokół.

Zalety:

  •  ziemniaki są bogatym źródłem przeciwuczuleniowym
  •  ziemniaki mogą obniżać ciśnienie kwi

Na co zwracać uwagę:

  •  każda odmiana ziemniaka ma inne właściwości kulinarne, zwykle opisane na etykiecie
  •  kupuj twarde ziemniaki. Unikaj pomarszczonych, kiełkujących, zielonych lub przebarwionych.

Przechowywanie:

  • trzymaj ziemniaki w chłodnym, ciemnym, przewiewnym miejscu. Ziemniaki mogą leżeć do dwóch miesięcy, ale z czasem tracą witaminę C, dlatego lepiej kupować mniejsze ilości , a częściej.

Przygotowywanie:

  • dobrze wyszoruj lub oskrob usuwając jak najmniej skóry
  • ziemniaki leżące w wodzi tracą składniki odżywcze, dlatego należy je gotować zaraz po umyciu, najlepiej w parowarze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *